013 - 207 49 19 info@baazz.nl

Starten als ondernemer is voor veel mensen een sprong in het diepe, het is en blijft spannend. Je hebt veel vragen, maar ook de nodige twijfels. Is het echt een goed idee, wat is het verdienmodel, wie is mijn doelgroep en kan ik straks genoeg verkopen om ervan rond te komen? Een volledige zekerheid ga je als starter nooit krijgen, maar met een haalbaarheidsonderzoek kom je daar toch echt wel heel dichtbij. Je kan veel vragen toch beantwoorden en twijfels zullen verdwijnen. Het kan net dat stukje zekerheid schetsen dat een ondernemer nodig heeft om verantwoord en zonder twijfel de sprong te wagen. Wanneer wij vanuit BaazZ starters begeleiden kijken we altijd samen met jou naar de haalbaarheid, is jouw idee levensvatbaar?  

Dit doen we door een gedegen basis te leggen, waarin we de volgende vier pijlers aan bod laten komen: het ondernemersplan, een financiële prognose, draagvlak en de SOM-Methode. 

Het ondernemersplan
Het ondernemersplan zorgt ervoor dat je je gedachten op papier uitwerkt en concreet maakt. Het dwingt je om na te denken over dingen waar je in eerste instantie misschien niet aan zou denken. Alle onderdelen van je idee werk je hierin uit en zo leg je het fundament van de onderneming. Belangrijke punten om te onderzoeken zijn bijvoorbeeld je doelgroep en je concurrentie. Voor wie maak je je product nou eigenlijk en hoe kun je jouw klanten het beste bereiken. Daarnaast is het dus ook zeer belangrijk om een kijkje te nemen bij de concurrentie. Een concurrentieonderzoek leidt tot inzichten in de markt en jouw positie binnen deze markt. Het kan een goede leidraad zijn bij het bepalen van je prijs. Een goed ondernemersplan heeft zowel een duidelijke interne als externe analyse. Wanneer deze goed afgebakend op papier staan, ga je deze onderbouwen met een financiële prognose.  

De financiële prognose
De financiële prognose moet aantonen dat het idee niet slechts mooi op papier staat, maar ook in de praktijk haalbaar is. Er moet een realistische schatting gemaakt worden van de omzet die je denkt te kunnen genereren. Deze omzet moet zowel de zakelijke kosten kunnen dekken als jou in jouw levensonderhoud voorzien. De onderneming is levensvatbaar vanaf het moment dat je break-even draait. Voor de haalbaarheid kijk je nog wat verder dan dat. Jouw wensen en doelen staan daarbij centraal. Ben jij tevreden met deze winst? Wil je jouw onderneming laten groeien? Hoeveel uur moet je hiervoor in jouw onderneming steken? Jij bepaald wanneer jouw onderneming haalbaar is en de prognose toont aan of dit realistisch is.   

Draagvlak
De financiële prognose is gebaseerd op de inschatting die je maakt op basis van het aantal klanten dat jij denkt te kunnen krijgen. Doordat het een schatting is, lijkt het weinig zekerheden te kunnen bieden. Toch kun je een financiële prognose onderbouwen door een aantoonbaar draagvlak. Kort door de bocht betekent dit eigenlijk gewoon ‘ga maar lobbyen’ en vraag mensen of ze bij jou klant zullen worden wanneer jij voor jezelf begint. Wanneer je een onderneming wilt starten met een financieringsaanvraag, dan doe je er goed aan om toezeggingen van potentiële te klanten te verzamelen. Dit noemen we intentieverklaringen, hierin geven mensen de intentie af klant te worden bij jou. Hoe meer van deze intentieverklaringen je hebt ter ondersteuning van je prognose, hoe geloofwaardiger deze is. Wanneer je zonder financieringsaanvraag start, hoef je de verklaring niet zwart op wit te hebben. Maar ook in dit geval helpen toezeggingen bij het aantonen van de haalbaarheid van jouw onderneming. Dit helpt jou bij het vinden van meer zekerheid bij het starten van jouw bedrijf.  

De SOM-Methode
Als leidraad bij het vinden van draagvlak gaan wij met onze klanten meteen aan de slag met onze unieke marketing methodiek. Deze methodiek helpt je direct aan klanten. De SOM-Methode toont aan dat de analyse die gedaan is klopt. Je eerste klanten binnenhalen geeft een dusdanig goed gevoel dat je angst op te weinig inkomen omgezet wordt in het vertrouwen om omzet te genereren.

Hulp nodig?
Vanuit BaazZ begeleiden we jaarlijks ruim 250 starters waarbij we altijd een haalbaarheidsanalyse uitvoeren. Het resultaat van dit onderzoek is bepalend in het go/no-go moment. Natuurlijk doen we er alles aan om samen met jou, jouw idee haalbaar te maken! Een goede haalbaarheidsonderzoek draagt dus bij aan het succes van de onderneming. Heb je hulp nodig bij het uitvoeren van zo’n haalbaarheidsonderzoek of wil je meer weten over de SOM-Methode, neem dan contact met ons op.