013 - 207 49 19 info@baazz.nl

Onderscheidend vermogen De term ‘onderscheidend vermogen’ heb je vast al eens gehoord. Maar wat is het precies en hoe bepaal jij het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf? 

Wat is het?
Eerst moet je weten wat onderscheidend vermogen precies inhoudt. Onderscheidend vermogen is datgene dat jouw bedrijf anders maakt dan alle andere bedrijven. Het is belangrijk om je als bedrijf ergens in te onderscheiden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 82% van de succesvolle bedrijven zich ergens in onderscheidt ten opzichte van andere bedrijven in dezelfde sector. Als je je ergens in onderscheidt, is de kans dus groter dat je succesvol wordt.

Hoe te onderscheiden?
Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen? Kijk naar wat jouw bedrijf anders of uniek maakt. Waar zijn jullie beter in dan de concurrentie? Welke kennis heb je in huis die anderen niet hebben? Probeer er met de blik van een buitenstaander naar te kijken. Vaak zijn jullie onderscheidende eigenschappen zo normaal voor jullie geworden, dat jullie ze zelf niet meer zien.

Onderscheidend vermogen creëren
Kun je niet echt iets vinden waarin jouw bedrijf anders is dan andere bedrijven? Dan moet je onderscheidend vermogen creëren. Er zijn 14 onderdelen waar jij je in kan onderscheiden.  Kijk eens hoe bedrijven binnen jouw sector zich positioneren ten opzichte van deze 14 punten. Waar zij steekjes laten vallen of geen aandacht aan besteden, ontstaan kansen voor jou. 

Om onszelf als voorbeeld te nemen; wij onderscheiden ons door onze klanten te begeleiden totdat ze 100% tevreden zijn. Wij kijken daarbij niet naar de uren, maar naar de behoefte van de klant. Wij gaan door totdat jij je succes hebt behaald. Daarnaast ontmoeten wij elkaar op een plaats die voor jou uitkomt. 

Ga vervolgens op zoek naar de klantvraag die nog niet wordt opgelost door de aanbieders in jouw markt. Wat komen jouw potentiële klanten nog te kort of waar lopen ze tegenaan? Ga de markt maar in en vraag het ze. Neem iedere klacht serieus, waarschijnlijk lopen meer mensen met hetzelfde probleem rond. Wanneer jij dan met de oplossing komt, zullen jouw klanten (en die van de concurrent) dat erg waarderen. 

Kortom; vind datgene waar behoefte aan is en waar de concurrentie nog niet op inspeelt

Communiceer het
Als laatste en zeker niet onbelangrijk. Benadruk je onderscheidende vermogens in je communicatie uitingen. Maak duidelijk waarom klanten nu juist bij jou moeten komen. 

Hulp nodig?
Samen met één van onze adviseurs op zoek naar jouw onderscheidende vermogen? Dat kan!
Laat ons weten waar je hulp bij kan gebruiken en wij nemen contact met je op.  

14 onderdelen waarin jij je kan onderscheiden  

  1. Prijs: ben je goedkoper dan concurrenten?  
  2. Aanbod: Heb je een veelzijdiger aanbod dan concurrenten?  
  3. Service: Is je service beter dan die van concurrenten? 
  4. Kwaliteit: Lever je een betere kwaliteit dan concurrenten?
  5. Locatie: Ben je beter gepositioneerd dan concurrenten?
  6. Distributie: Lever jij sneller/beter/goedkoper producten dan concurrenten?  
  7. Garantie: Lever je betere garantie dan concurrenten?  
  8. Snelheid: Lever je sneller dan concurrenten? 
  9. Flexibiliteit: Ben je flexibeler beschikbaar dan concurrenten? 
  10. Kennis: Heb jij meer kennis van het product/de markt dan de concurrent? 
  11. Kunde: Heb je meer kunde dan de concurrent? 
  12. Netwerk: Heb jij een relevanter en uitgebreider netwerk dan de concurrent? 
  13. Maatwerk: Lever je exacter/beter maatwerk dan de concurrent? 
  14. Referenties: Heb jij betere/relevantere referenties dan concurrenten?